Algemene Voorwaarden voor Laccato

E-mail: laccato@outlook.be

Website: www.laccato.be

Artikel 1: Definitie

  1. Laccato: Laccato, gevestigd te Westmalle, Kvk-nr: BE0801.900.780.
  2. Klant: degene wie Laccato een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Laccato en Klant samen.
  4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2: Toepasselijkheid 

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Laccato.
  2. Laccato en de klant kunnen alleen afwijken van de voorwaarden als he schriftelijk is afgesproken.
  3. Laccato en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van andere uitdrukkelijk uit. 

Artikel 3: Prijzen

  1. Laccato hanteert prijzen in euro's, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk is anders afgesproken.
  2. Laccato mag de prijzen van de producten en zijn diensten op zijn website en andere uitingen altijd wijzigen.
  3. Verhogingen van kostprijzen van producten of onderdelen daar van, die Laccato niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding, of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  4. De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken van wegen de prijsverhoging in lid 3 , tenzij de verhoging een gevolg is van een wettelijke regeling. 

Artikel 4: Betalingen en betalingstermijn

  1. Laccato mag bij het aan gaan van de overeenkomst een aanbetaling van 50% van het afgesproken bedrag verlangen. 
  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen de 14 dagen na levering hebben voldaan. 
  3. De betalingstermijn die Laccato hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dit betekent dat de klant indien het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en gebreke is, zonder dat Laccato aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebrek hoeft te stellen. 
  4. Laccato mag een levering afhankelijk stellen va onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten. 

Artikel 5: Recht van reclame

  1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Laccato het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
  2. Laccto maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant .
  3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Laccato, tenzij schriftelijk ander is afgesproken.
  4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3

Artikel 6: Herroepingsrecht 

  1. Een consument mag een online aankoop binnen de 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geld niet wanneer:

  • het product is gebuikt
  • het een product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
  • het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
  • het een product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding
  • de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht

     2.      De bedenktijd van de 14 dagen in lid 1, begint:

  • op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
  • zodra de consument bevestigt heeft dat hij digitale inhoud via het internet gaat afnemen

    3.      De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar                 laccato@outlook.be

     4.     De consument moet het product binnen de 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terugsturen                naar Laccato, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen. 

Artikel 7: Vergoeding van bezorgkosten

  1. Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Laccato heeft geretourneerd, dan zal Laccato eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen de 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledige geretourneerde bestelling aan de consument terug te betalen. 
  2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Laccato voor zover  volledige bestelling wordt geretourneerd. 

Artikel 8: Vergoeding retourkosten

  1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaald d Klant de kosten daarvoor. 

Artikel 9: Opschortingsrecht

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige ui deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten. 

Artikel 10:  Retentierecht 

  1. Laccato kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van bij de Klant bij zicht houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Laccato heeft betaald, tenzij de Klant voor die koste voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. Het retentierecht geld ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Laccato.
  3. Laccato is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht. 

Artikel 11: Verrekening 

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Laccato te verrekenen met een vordering op Laccato. 

Artikel 12: Eigendomsvoorbehoud

  1. Laccato blijf eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Laccato met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming. 
  2. Tot die tijd in lid 1 kan Laccato gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
  4. Wanneer Laccato gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Laccato van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rent eisen. 

Artikel 13: Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt. 
  2. Levering vindt plaats bij Laccato, tenzij anders afgesproken.
  3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres. 
  4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Laccato zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
  5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering nie aan Laccato kan tegenwerpen. 

Artikel 14: Levertijd

  1. De levertijden van Laccato zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hierna geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken. 
  2. De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van Laccato.
  3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Laccato later levert dan is afgesproken .De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Laccato niet binnen de 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Laccato iets anders hebben afgesproken.

Artikel 15: Feitelijke levering

  1. De klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producen op tijd jan plaatsvinden.

Artikel 16: Transportkosten

  1. De klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Laccato schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

Artikel 17: Verpakking en verzending 

  1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoeder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de klant dit niet, dan kan hij Laccato niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
  2. Wanneer de Klant zelf het transport van het product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Laccato. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Laccato niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade. 

Artikel 18: Bewaring

  1. Wanneer de klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverliesgeheel voor de klant.
  2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.

Artikel 19: Garantie

  1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk martiaal.
  2. De garantie geldt niet: 
  • in geval van normale slijtage

  • voor schade ontstaan door ongevallen

  • Voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product 

  • voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant

  • wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden voorgesteld

     3.      Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst                      tussen partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in                de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten  behoeve van de Klant in ontvangst neemt. 

Artikel 20: KLachten

  1. De Klant moet een door Laccato geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoord een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Laccato daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van tekortkoming.
  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van tekortkomingen Laccato hiervan op de hoogte stellen.
  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Laccato hierop gepast kan reageren. 
  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen Klant en Laccato.
  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Laccato andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken. 

Artikel 21: Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Laccato. 
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Laccato ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 22: Aansprakelijkheid Klant 

  1. Wanneer Laccato een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst. 

Artikel 23: Aansprakelijkheid Laccato

  1. Laccato is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer Laccato aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. Laccato is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer Laccato aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het ( gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakeljkheid betrekking heeft. 
  5. Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enge vergoeding, ontbinding of opschorting. 

Artikel 24: Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op een schade vergoeding van Laccato vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde artikel 6:89 BW.

Artikel 25: Ontbinding 

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Laccato toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkomingen de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Laccato nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Laccato in verzuim is. 
  3. Laccato mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Laccato kennis heeft genomen van de omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen .

Artikel 26: Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Laccato door de klant niet aan Laccato kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtssituatie in lid 1 valt onder meer ook:
  • een noodtoestand zoals burgeroorlog of natuurramp

  • wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere

  • stroom-,elektriciteits-,internet-,computer- of telecomstoringen

  • computervirussen

  • stakingen

  • overheidsmaatregelen

  • vervoersproblemen

  • slechte weersomstandigheden

  • werkonderbrekingen 

     3.     Wanneer zich een overmachtssituatie voordoet waardoor Laccato 1 of meerdere verplichtingen niet kan                                 nakomen,  dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Laccato kan nakomen.

     4.      Vanaf het moment dat een overmachtssituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de                         Klant als Laccato de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel ongedaan maken. 

     5.       Laccato hoeft in een overmachtssituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Laccato                          hiervan voordeel heeft. 

Artikel 27: Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Laccato de overeenkomst aanpassen. 

Artikel 28: Wijziging algemene voorwaarden

  1. Laccato mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Laccato altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal Laccato zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen. 

Artikel 29: Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Laccato aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Laccato.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goedererechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 30: Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid 

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden. 
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Laccato bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had. 

Artikel 31: Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Laccato is Nederlands recht van toepassing. 
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Laccato is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Laccato, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld Te Malle op 25 oktober 2023